Luahan Hati Wanita

sebuah tulisan dari majalah Mutiara Amaly

Terlalu sukar meluahkan rasa hati terhadap lelaki. Begitu payah untuk menyatakan hasrat hati. Begitu kelu lidah untuk mengucapkan apa yang kami rasa terhadap lelaki. Kami tidak mengharap terlalu banyak dari lelaki, selain kasih sayang dari lelaki yang dikasihi. Kesanggupan lelaki untuk memelihara kebajikan dan kehormatan kami.

***

Kami benci lelaki yang terlalu berkhayal dengan kecantikan lahiriyah wanita, lupa akan kecantikan itu hanya bertahan sekejap saja. Kami bukan barang hiasan untuk dinilai sebegitu rupa, kami insan yang di cipta Allah untuk menghiasi hidup lelaki. Perhiasan kami bukan emas dan permata, tapi akhlak dan budi untuk menyenangkan hati lelaki. Mengapa lelaki sekarang begitu buta untuk melihat itu semua ?
Banyak wanita dipinggirkan karena tidak mempunyai rupa paras yang menawan sedangkan yang cantik jelita di puja-puja. Adakah semurah itu penilaian lelaki terhadap wanita?
Wahai lelaki, mengapa begitu mudah mengeluarkan kata-kata kasar. Sakitnya hati kami bila mendengarnya. Bukankah lelaki tahu betapa jiwa kami terlalu lembut, mudah tersentuh. Mengapa selalu lupa ketika marah. Mengapa? Kami tidak mau diperlakukan seperti lelaki, juga seperti insan terpinggir.

***

Walaupun kehadiran kami dalam hidup lelaki adalah untuk berbakti kepada lelaki, tetapi usah diri kami di pandang remeh. Ingatlah, tanpa kami takkan lahir lelaki bijak pandai dan ternama, takkan ada pejuang dan perwira.
Hidup lelaki akan sepi tanpa kehadiran kami. Setiap hari di halaman koran banyak cerita terpampang, kisah kehormatan wanita dicabuli, penderaan, dan macam-macam lagi. Membuat kami takut pada lelaki.
Beginikah sikap lelaki pada wanita hari ini? Bagaimana hendak kami sandarkan kepercayaan untuk membela kehormatan kami?! Sungguh sedih mengenang harga diri kami di koyak-koyak. Seumpama sobekan kertas yang di pandang tanpa nilai.

***

Banyak lelaki hari ini suka menabur janji-janji kosong untuk mendapatkan kasih sayang dari kami. Setelah dapat yang diingini, semua janji-janji terbang melayang-layang entah kemana. Tinggalkan kami dalam keadaan pengharapan. Mengapa kami diperlakukan begini? Apa salah kami???
Maaf kiranya, luahan ini mengusik ego lelaki. Bukan niat membangkitkan kemarahan di jiwa lelaki, tetapi sekedar menyadarkan sebagian lelaki yang belum sadar sadar. Karean apa yang kita lakukan di dunia ini pasti mendapat balasan dari Allah kelak.

Saya jadi teringat kisah kehormatan wanita yang terjaga ketika islam di tegakkan/diterapkan dahulu….
Tindakkan tegas Rosul tercinta ketika ada kehormatan wanita di lecehkan di pasar Yahudi. Rosul langsung mengutus untuk membela kehormatan wanita tersebut dengan mengirim pasukan kaum muslimin ke daerah perkampungan Yahudi tersebut .
Kiranya sekarang begitu banyak wanita di lecehkan..
Ada yang berkata salahnya wanita karena tidak bisa menjaga diri, ada juga yang berkata salahnya lelaki tidak bisa menahan diri.
Allah Maha Tahu potensi yang dimiliki masing-masing hambaNya. Kembali pada aturanNya, menundukkan segala ego kita dalam perintah dan laranganNya adalah jalan keselamatan. Dan berjuang menjadikan Islam kembali sebagai aturan kehidupan baik di diri sendiri, masyarakat dan negara danmenjadikan ISLAM sebagai tolak ukur perbuatan adalah sebuah kenikmatan.
Rindu kembali pada masa-masa itu… yang akan segera kembali… karena ada yang sedang berjuang kearah sana… Allahu akbar!!!!!

 

About mei allif

Assalamu'alaikum... perkenalkan... saya adalah saudarimu. saya bersyukur sebagai hamba Allah SWT, dan menjadikan ridhoNya adalah kebahagian saya. Syahid adalah cita-cita saya tertinggi. dan melihat Kemulian/kemenangan Islam kembali menjadi penyejuk pandangan mata ini. semoga dlm blog ini qt dapat semakin mengikat ukhuwah islamiyah, dan menambah keilmuan qt juga saling mengingatkan "wa tawasaubil haq, wa tawasaubil sobr"
This entry was posted in curhat. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s